Halaman

BLOG KERANA MANISNYA EPAL

BLOG KERANA MANISNYA EPAL

Sabtu, 4 Disember 2010

pop

aku tak tahu kenape hari ini aku beg mod aku bukan nye marah dekat mak aku tak pernah niat nak marah atau merajuk dengan mak aku tiba2 aku sayang mak aku cuma kadang kala mak aku itu tak pernah faham perasn aku nak keluar jalan pun mak aku tak bagi tapi kalau kakak aku itu boleh pulak aku bukan nye budak kecil lagi umur aku baru je 19 tahun aku tahu lah yang mak aku risu kan aku sebab aku ini ada penyakit lupa tapi aku boleh jaga diri aku sndiri lagi pun aku hanya nak keluar jalan dengan kawan je tak kan itu pun tak boleh ko pernah sekali itu aku kelur jalan seorang tak jumpa jalan balik tpai nasib baik lah kebetulan aku ada jumpa dengan sepupu aku dan dia lah yang hantar aku bali.
aku taku mak aku takau apa terjadi dekat aku tapi aku pun perlu kebesan aku nak keluar jalan aku bosan lah duk duduk je dalam  rumah rasa macam orang gila pun ada jua.
aku harp mak aku faham apa yang aku nak dan aku juga harp satu hari nanti penyakit lupa aku ini akan hilang.

Khamis, 2 Disember 2010

Hijrah diri untuk berjaya

TAHUN baru Islam menghampiri kita lagi. Masa begitu pantas berlalu meninggalkan kita dengan pelbagai kejayaan dan kekecewaan.
Namun jangan lekas berputus asa kerana setiap perkara yang berlaku perlu dihadapi dengan penuh kesabaran. 
Terus kekalkan matlamat serta iltizam untuk memperbaiki kelemahan diri.

Sambutan tahun baru ini perlu menjadi titik tolak untuk kita merangka perancangan masa hadapan yang sememangnya tidak tahu apa kesudahannya. 
Pokok pangkalnya, jika kita berusaha untuk ke arah kebaikan maka kesudahannya pasti menjurus kepada kejayaan begitulah sebaliknya jika kita tiada perancangan rapi dan terus membiarkan diri terus leka dan alpa pasti kita menemui kegagalan.

Saidina Umar mengungkapkan kata yang bermaksud: "Celakalah bagi orang Muslim yang hari ini lebih buruk daripada hari semalam dan hari esoknya lebih buruk daripada hari ini".

Awal Muharam adalah bulan pertama yang menjadi titik tolak bagi melakukan penghijrahan hati, minda dan mengubah tabiat buruk kepada acuan hidup yang diredai.

Kenapa tidak dipilih hari kebesaran Islam lain sebagai tahun permulaan hijrah?

Ini kerana peristiwa itu lambang kesungguhan dan pengorbanan umat Islam di Makkah ketika itu yang sanggup berkorban nyawa, harta benda demi mencari keredaan Allah.

Peristiwa hijrah juga menarik bukan kerana sejarahnya, tetapi bagaimana 'pelancaran' strategi dijalankan secara bijak dan terancang.

Peristiwa berkenaan juga membuktikan Nabi Muhammad s.a.w turut sama-sama berkorban mengharungi segala kepayahan berkenaan.

Jika diikutkan 'statusnya' sebagai kekasih Allah, Baginda boleh saja membuat pelbagai permintaan untuk menyelesaikan segala tugas sukar yang dihadapi itu dengan mudah.

Walaupun sudah lebih seribu tahun lamanya peristiwa itu berlalu, ia akan tetap dikenang sebagai lambang kejayaan.

Kita jangan hanya berbangga dilahirkan Islam, menggunakan nama Islam, tetapi tiada menjiwai watak seorang Muslim sejati.

Oleh itu, tahun baru Islam perlu disambut dengan penuh keazaman serta komitmen untuk menjalani kehidupan sebagai umat Islam yang berkualiti dan mampu menjadi contoh kepada yang lain.

Dalam konteks negara kita yang hidup dalam suasana masyarakat berbilang kaum ini, contohnya, amat penting menekankan agenda perpaduan antara kaum.

Dalam peristiwa hijrah, Rasulullah bermula dengan membina masyarakat yang berakhlak mulia. Hanya dengan sifat dan akhlak mulia saja mampu menjamin kepada perpaduan.

Hadis yang diriwayatkan Ahmad dan Al-Hakim, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya aku diutus hanya untuk menyempurnakan akhlak yang mulia".

Itulah penting sekali setiap daripada kita menyemai rasa dan sifat yang menonjolkan peribadi mulia supaya dapat membentuk masyarakat yang hebat tamadunnya.

Sementara itu, sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi, Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain daripada akhlak yang baik".

Rasulullah melancarkan seruan dakwah dengan dua keadaan iaitu secara rahsia dan terbuka.

Sejak dari itu bermulalah penentangan hebat yang menyaksikan pelbagai penindasan serta perpecahan antara penduduk Makkah.

Kebangkitan umat Islam di Makkah semakin memuncak sehingga penentangan mereka terhadap golongan kafir Quraisy menjadi-jadi.

Pembesar Quraisy tidak senang duduk melihat kebangkitan itu lalu menanam benih keraguan di hati masyarakat Makkah. Mereka mengaburi mata masyarakat dengan pelbagai ganjaran seperti wanita cantik, harta dan pangkat.

Malah, perkara itu turut ditawarkan kepada Nabi Muhammad sebagai syarat menghentikan gerakan dakwah. Apabila umat Islam memiliki kesungguhan mengubah diri mereka, Allah pasti membantu hamba-Nya.

Firman Allah yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu". (Surah Muhammad ayat 7)

Akhirnya, penghijrahan Rasulullah membuahkan hasil apabila berjaya mengubah perilaku buruk seperti permusuhan kepada persaudaraan.

Allah berfirman yang bermaksud: "Dan, orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang sudah diberi kepada orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat-sangat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi tabiat bakhilnya, maka merekalah orang yang berjaya". (Surah al-Hasyr ayat 9)

Di Madinah, tugas pertama Nabi Muhammad lakukan adalah menyatukan persaudaraan antara kaum Muhajirin dan Ansar.

Baginda mengasaskan masjid pertama sebagai tempat ibadat, penyebaran ilmu serta tempat penyatuan hati umat Islam.

Yathrib ditukar kepada nama kepada Madinah al-Munawwarah (bandar bercahaya) serta memeterai piagam Madinah.

Nabi Muhammad juga menjalinkan hubungan antara kabilah serta penduduk tempatan selain merangka kaedah membasmi kemiskinan dan memperkuatkan keselamatan negara.

Penghijrahan utama yang perlu dilakukan adalah menukarkan sifat mazmumah kepada nilai mahmudah.

Jika sebelum ini hati kita penuh bersarang dengan sifat buruk marilah mengambil peluang sempena kedatangan Maal Hijrah ini untuk membersih dan menyucikan hati.

Perunding Motivasi, Human Touch Consultant, Mohd Zawawi Yusoh berkata jika seseorang berazam untuk melakukan perubahan diri ia sudah pun dikira perbuatan baik.

"Namun, keazaman perlu disertakan dengan tindakannya sekali. Setiap perancangan pula hendaklah mempunyai mekanisma yang teliti dan bersedia sepenuh hati untuk berubah.

"Jika hanya berazam dan menyimpan cita-cita untuk berubah namun tidak memulakan langkah, azam itu hanya tinggal angan-angan kosong dan tidak bermakna," katanya.

Beliau berkata seseorang perlu bersedia melawan kepayahan yang bakal mereka tempuhi dengan tekun dalam usaha memperbaiki kelemahan diri.

"Perubahan yang dilakukan tidak perlu kepada perkara yang besar-besar. Cukup sekadar memperbaiki kelemahan kecil yang sering kita lakukan setiap hari.

"Ramai daripada kita bukannya berazam sebaliknya lebih banyak berangan-angan dengan perkara yang sukar dilaksanakan. Ia tidak lebih sekadar memenuhi 'soalan rutin' setiap kali tiba musim tahun baru," katanya.

Mohd Zawawi berkata penghijrahan diri untuk menjadi lebih baik perlu disemat setiap hari bagi memungkinkan ia mampu dilaksanakan secara beransur-ansur.

"Setiap tahun baru itu bermula daripada hari. Maka setiap hari kita perlu biasakan diri melakukan kebaikan yang lama kelamaan akan menjadi perkara biasa dalam diri kita.

"Apabila satu perkara kebaikan itu dilakukan secara berulang kali ia akan terus kekal dalam diri kita. Solat adalah tanda aras paling sesuai menggambarkan perubahan sifat seseorang.

"Jika sebelum ini sering solat di akhir waktu maka lakukan perubahan menyempurnakannya di awal waktu, dulu sembahyang berseorangan jadi lakukannya secara berjemaah secara berterusan," katanya.

Berbicara sejarah hijrah Nabi Muhammad dan sahabat lebih 1400 tahun dulu, Mohd Zawawi berkata ketika itu mereka menjalani proses menanam cinta kepada Allah terlebih dahulu.

"Jika diterjemahkan dalam realiti kehidupan, seseorang itu perlu tanam serta suburkan jiwa mereka dengan iman iaitu dengan berzikir, memahami al-Quran selain berjihad.

"Jihad pula kerja keras yang dilakukan dengan penuh amanah, bersungguh-sungguh dan penuh pengharapan agar ia diterima sebagai amalan soleh supaya beroleh keredaan dan keberkatan daripada Allah," katanya.

Umat Islam patut faham kadar maksimum wasiat 1/3 jumlah harta

PEMBAHAGIAN harta pusaka melalui faraid adalah wajib mengikut bahagian yang ditetapkan kerana pembahagian faraid mengutamakan keadilan hakiki kepada ahli waris yang berhak. Pengetahuan mengenainya penting terutama ketika membuat perancangan kadar diperuntukkan untuk diwasiatkan.

Umat Islam dinasihatkan supaya mendalami perkara itu supaya faham mengenai keperluan dan ketetapan pembahagian faraid serta tujuannya.
Saad Bin Abu Waqqas berkata: Telah datang Rasulullah SAW untuk melihatku sedang aku berada di Makkah. Aku berkata: Wahai Rasulullah, apakah aku harus mewasiatkan semua hartaku. Baginda menjawab: Tidak. Aku berkata: Sebahagiannya. Baginda menjawab: Tidak. Aku berkata: Sepertiga. Baginda menjawab: Ya, sepertiga dan sepertiga itu banyak. Sesungguhnya apabila engkau meninggalkan ahli waris kaya itu lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka miskin, meminta-minta kepada manusia dengan tangan mereka. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sebaik berlaku kematian seseorang umat Islam, semua harta peninggalan si mati yang dimiliki secara sah akan diklasifikasi sebagai hak milik semua ahli waris yang sah. Hak itu sudah diperjelas sebelum ini, begitu juga kadar pembahagian harta pusaka yang dijelaskan dalam al-Quran.

Persoalan yang sering timbul adalah bolehkah kita mewasiatkan lebih daripada 1/3? Ada juga yang musykil kenapa 1/3 dan tidak 1/2? Inilah antara dilema umat Islam yang bukan hanya terjadi hari ini tetapi sejak dulu lagi sewaktu wasiat diperkenalkan.

Meskipun terdapat maklumat mengenai kadar yang boleh diwasiatkan, masih ramai yang samar-samar dan kabur mengenainya.

Kadar harta yang dibolehkan untuk diwasiatkan terbahagi kepada dua keadaan iaitu apabila pewasiat mempunyai waris dan pewasiat tidak mempunyai waris.
Menurut jumhur fuqaha (selain Zahiri dan Maliki), apabila seseorang itu mewasiatkan melebihi 1/3, maka wasiat itu tidak berkuat kuasa kecuali apabila semua ahli waris yang berhak memberi persetujuan.

Jika berlaku percanggahan keputusan dalam kalangan ahli waris, ada yang menerima, membantah atau menolak kehendak yang melebihi kadar itu, maka pelaksanaan wasiat masih boleh dilakukan secara terhad.

Pelaksanaan wasiat hanya mengambil kira bahagian membabitkan waris yang bersetuju saja sementara waris yang tidak bersetuju akan mendapat bahagian masing-masing.

Oleh itu, jika umat Islam berhasrat untuk berwasiat lebih daripada 1/3, kehendak ini boleh dilakukan tetapi pada saat pembahagian masih perlu mendapat persetujuan daripada semua ahli waris. Tujuan utama persetujuan untuk memastikan hak waris dilindungi dan tidak terabai atas sebab bertentangan hukum syarak.

Apa yang penting semasa membuat perancangan terakhir, pewasiat digalakkan berbincang dengan waris mengenai keinginan ini supaya mereka memahaminya.

Contohnya, seorang ayah ingin memberi bahagian lebih kepada anak angkat yang menjaga dan menanggung keperluan hidup sewaktu hayatnya. Cara ini memungkinkan semua waris memberi persetujuan atau sebaliknya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Tidak harus wasiat kepada waris kecuali diizinkan oleh waris yang lain. (Hadis riwayat Abu Daud)

Semua pihak terutama pewasiat dan waris memikul amanah besar dalam soal wasiat. Sebagai pewasiat, sebenarnya kadar 1/3 yang dibenarkan sudah mencukupi dan dianggap banyak seperti dijelaskan Rasulullah SAW.

Walaupun sudah ditetapkan kadar maksimum harta yang boleh diwasiatkan iaitu 1/3, masih wujud perbezaan pendapat dalam kalangan sahabat tetapi fuqaha bersetuju kadar sebaik-baiknya untuk berwasiat adalah tidak melebihi kadar maksimum.

Saidina Abu Bakar dan Saidina Ali tidak berwasiat dengan kadar 1/3, keduanya berwasiat hanya sekadar 1/5 daripada harta mereka. Manakala Saidina Umar berwasiat dengan kadar 1/4 bahagian daripada hartanya.

Menurut Qatadah, sebaik-baik berwasiat adalah dengan kadar 1/5 bahagian harta dan demikian juga pendapat ahli fiqh Basrah. Al-Shabi menyatakan kebanyakan ulama cenderung dengan kadar 1/4 dan 1/5 daripada bahagian harta saja.

Oleh demikian, semua waris bertanggungjawab untuk membuat keputusan secara bersama apabila terdapat kehendak wasiat yang melebihi kadar 1/3.

Persetujuan yang dicapai sama ada bersetuju atau sebaliknya pada lebihan kadar membawa makna yang berbeza. Apabila dipersetujui bermakna wasiat itu sah dan berkuat kuasa. Sebaliknya, jika berlaku waris tidak bersetuju, maka kadar melebihi 1/3 akan terbatal dan tidak sah.

Walau bagaimanapun, menurut mazhab Maliki dan Zahiri, wasiat melebihi 1/3 tidak boleh berkuat kuasa sekalipun jika mendapat persetujuan waris.

Untuk itu, peranan waris untuk memperkasa wasiat amat mulia lagi terpuji. Apatah lagi dengan memberi persetujuan bersama supaya hasrat pewasiat dapat disempurnakan secara ikhlas dan reda untuk mendapat manfaat dan ganjaran pahala berterusan dari Allah.

Ada juga kes pewasiat tidak mempunyai waris pada saat kematiannya. Menurut mazhab Hanafi, wasiat itu sah sementara pendapat jumhur menyatakan wasiat melebihi 1/3 adalah tidak harus secara mutlak kerana membabitkan hak orang Islam.

Kesedaran dan kefahaman mengenai wasiat perlu sebati dalam diri umat Islam supaya pelaksanaan wasiat menjadi lebih mudah, dapat menjauhi perpecahan institusi keluarga dan tidak menzalimi mana-mana pihak.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Apabila mati seseorang anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah yang berterusan pahalanya, ilmu dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan untuknya. (Hadis riwayat Al-Bahari dan Muslim)

Hijrah pencetus muafakat membangunkan Islam

PERISTIWA Maal Hijrah yang disambut sebagai permulaan takwim Islam pada 1 Muharam, adalah peristiwa penuh bersejarah kepada umat Islam khususnya dan umat manusia amnya.

Peristiwa penghijrahan umat Islam dari Kota Makkah ke Madinah adalah satu strategi yang mengambil kira perancangan jangka panjang untuk menterjemahkan gagasan dan wawasan Islam dalam bentuk penyusunan masyarakat bernegara. 
Islam diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW bermula di Makkah sejak 13 tahun sebelum hijrah. Dalam usia pengikut Nabi yang masih mentah dengan Islam ketika di Makkah, banyak rintangan terpaksa mereka hadapi.
Pendekatan hidup Islam yang dihayati masyarakat awal Islam ini dianggap pembesar Quraisy pada masa itu sebagai satu ancaman merbahaya kepada sistem hidup jahiliah di Makkah. Sistem bermasyarakat jahiliah masa itu akan dapat mengekal kedudukan keistimewaan mereka.

Mereka akan terus berkuasa dan meneruskan penindasan terhadap masyarakat massa Makkah tanpa penentangan. Masyarakat yang khayal dengan kehidupan berlandaskan nafsu, struktur masyarakat berpuak-puak dengan sistem perhambaan membolehkan pimpinan jahiliah Quraish meneruskan penindasan.

Penyembahan kepada patung berhala adalah sesuatu untuk masyarakat massa terus berkhayal kepada keadaan realiti.

Selain itu, sebagai pusat perniagaan dan ibadat yang dikunjungi ramai masyarakat Arab, penguasaan golongan berkuasa terhadap kota Makkah membolehkan mereka mengaut keuntungan besar.
Oleh itu, masyarakat awal Islam ditindas, dizalimi dan dipencilkan masyarakat jahiliah di Makkah. Namun, keimanan yang mantap disertai kepemimpinan, keilmuan dan teladan perilaku Rasulullah sebagai model ikutan, mereka mampu menghadapi cabaran penuh keyakinan dan mencapai kemenangan.

Mereka dididik dengan keimanan yang mantap disertai keilmuan Islam. Ayat al-Quran yang diturun di Makkah bukan saja membina keimanan manusia kepada keesaan hanya kepada Allah tetapi sekali gus mendidik pentingnya hidup bermuafakat dalam masyarakat untuk menegak kebenaran.

Islam membawa suatu misi untuk membangun masyarakat Makkah ke arah suatu sistem yang mendukung kebenaran melalui pengabdian kepada perintah Pencipta manusia. Allah menganjur penyusunan umat manusia hendaklah berasaskan semangat keadilan dalam bermasyarakat. Dasar ini sudah pasti memberi peluang yang sama untuk masyarakat massa Makkah pada masa itu.

Gagasan Islam ini memerlukan kepada kepemimpinan yang adil dan berusaha membina personaliti atau sahsiah manusia yang murni dan merdeka. Semangat keadilan dan peningkatan akhlak manusia mendukung kebenaran tidak boleh di terima pembesar Makkah pada masa itu.

Walaupun kian hari Islam makin bertambah kuat, namun permusuhan Quraisy terhadap pengikut Islam kian meningkat dengan lebih terancang. Mereka memutuskan untuk membunuh Nabi dengan menggembleng semua suku kaum Quraisy di Makkah.

Quraisy jahiliah merancang, Rasulullah dan pengikutnya turut merancang. Dalam suasana sedemikian, Allah membuat penentuan Rasulullah berhijrah ke Madinah. Penghijrahan Rasulullah dan Muhajirin Makkah di terima baik oleh golongan Ansar Madinah.

Penghayatan prinsip bermasyarakat secara Islam di Madinah adalah kemuncak kepada kejayaan Islam. Masyarakat majmuk Madinah mampu dan bersedia tunduk kepada nilai Ilahi.

Umat Islam pada awal penghijrahan adalah masyarakat minoriti. Namun dengan kewibawaan kepemimpinan Rasulullah SAW dalam melaksanakan prinsip Islam, umat bukan Islam merasai mereka turut maju dengan Islam.

Peristiwa hijrah yang menjadi asas kepada Islam perlu dikaji dan direnungi umat manusia dewasa ini kerana dalam membina dan menyusun umat manusia dengantakwim berpaksikan nilai Ilahi yang berteraskan kebenaran melalui roh keadilan, halangan yang besar sudah pasti menjadi lumrah.

Peristiwa hijrah mengajar kita erti pengorbanan. Kejayaan umat Islam Makkah (muhajirin) yang terpaksa berhijrah demi untuk menegak keadilan Ilahi dan seterusnya usaha muafakat membangun Islam dengan kaum Ansar di Madinah menjadi satu pengajaran yang penuh erti.

Peristiwa hijrah adalah tindakan strategik untuk membangun Islam secara komprehensif. Bagi Islam, setiap masa berlalu perlu untuk menilai kepada usaha silam dan mengatur langkah menempuh masa depan.

Rabu, 1 Disember 2010

Tipe Orang Perlu Dijauhi

Hubungan yang sehat penting bagi kesehatan dan kesejahteraan jiwa. Namun, kerapkali kita terjebak dalam hubungan dengan sosok yang memiliki karakter 'negatif'. Mereka umumnya sering mengeluh, mudah marah, atau tidak sabar.
Mengenali karakter seseorang di awal perkenalan menjadi penting. Apalagi jika ada prospek melanjutkannya dalam hubungan yang lebih serius. Kenali sejumlah karakter seseorang, seperti dikutip dari Times of India.
1. Memelihara masa lalu
Beberapa orang menolak melepaskan masa lalu dan cenderung 'merawat' kenangan menyakitkan. Akibatnya, orang ini hidup dengan kemarahan dan kepahitan. Bila terjadi terus menerus, dapat mempengaruhi orang yang berada di sekitarnya.
Solusi: Jika mereka mulai memunculkan subjek masa lalu, jangan ragu memberitahu dia bahwa Anda tidak ingin membicarakannya.
2. Mengasihani diri sendiri
Tidak ada yang lebih menjengkelkan daripada orang yang merasa menanggung beban seluruh dunia. Alih-alih mencari solusi, orang tipe ini terus mengasihani diri sendiri dan tidak melihat jalan keluar.

Solusi: Tawarkan bantuan dan jika masih tidak mau berubah, sebaiknya menjauh darinya.
3. Munafik
Tidak ada yang lebih menjengkelkan daripada berhubungan dengan orang yang memiliki sifat 'lain di mulut lain di hati'. Di depan Anda, dia muncul orang yang paling manis, namun bersikap sebaliknya di belakang Anda.
Solusi: Jika Anda menangkap ini terjadi berulangkali kepada orang lain, segera jauhi. Bukan tidak mungkin dia melakukan hal serupa kepada Anda.
4. Selalu negatif
Dia adalah jenis orang yang selalu memandang hal negatif dari hidup mereka.
Solusi: Bantulah melihat sisi positif dari dirinya. Jika tidak mau menerima, jangan biarkan hal negatif itu mempengaruhi Anda.
5. Paling sempurna
Orang seperti ini biasanya merasa lebih baik dan menarik daripada orang lain. Ia sangat menikmati aktivitas mengkritik dan menertawai orang lain.
Solusi: Bersikap sabar dengan perilakunya. Namun, jika mereka tidak berubah, sudah saatnya Anda untuk meninggalkannya.
6. Bangga mengumbar rahasia
Mereka sangat bangga menceritakan skandal dalam hidup dan senang melibatkan sebanyak mungkin orang dalam perdebatan.
Solusi: Bisa saja Anda dapat mendengarkannya. Namun bila mempengaruhi diri sendiri, segera menjauh.
7. Frustasi
Orang ini selalu merasa frustrasi dengan hidupnya dan melampiaskannya pada orang lain di sekitarnya. Bahkan, seringkali mereka mengambil kesimpulan yang irasional.
Solusi: Jika ia mulai merencanakan sesuatu yang gila katakan bahwa hal itu mengganggu Anda.
8. Sang Komentator
Orang seperti ini mengomentari semua yang terjadi dalam kehidupan orang lain. Seringkali, perkataan mereka menimbulkan perkelahian.
Solusi: Berhati-hatilah bila berada di sekitar orang tersebut dan berhati-hati dengan perkataan Anda.

Umat Islam berdisiplin, berilmu mampu capai kejayaan dunia, akhirat

DUNIA tanpa sempadan membenarkan kita menembusi setiap ceruk kehidupan manusia tanpa dapat dikawal undang-undang. Hanya peribadi salih boleh menghalang perbuatan maksiat kepada Allah seperti tidak amanah, tidak bertanggungjawab ataupun tidak menghormati hak orang lain. 
Pembentukan dan pengembangan peribadi Muslim yang dikehendaki Allah dan disebut dalam al-Quran ialah sahsiah salih dari segi tutur kata dan perbuatan. Al-Quran menggariskan prinsip sama sejak mula diikuti oleh umat Islam.
Umat Islam perlu membina peribadi teguh dalam dunia tanpa sempadan ini. Jika tidak, mereka akan ketinggalan dalam soal agama, akhlak dan kepemimpinan. Ada bimbingan yang kita harapkan daripada orang yang arif dalam apa juga bidang.

Untuk membina personaliti Muslim dihormati ialah dengan akidah yang bersih. Muslim perlu mempunyai ikatan kuat dengan Allah supaya mereka percaya kepada qada dan qadar serta dunia selepas kiamat.

Muslim juga akan yakin dan cekal dengan ujian Allah jika mereka mempunyai akidah yang bersih serta bersedia menghadapi cabaran mendatang. Semua ini dapat dicapai melalui hubungan rapat dengan Allah melalui ibadat hakiki yang dilaksanakan.

Beza kehambaan kepada Pencipta bukan diukur dengan pakaian buruk dan jalan tunduk, tetapi keikhlasan beribadah serta tidak berbangga melakukan perbuatan baik atau mempunyai niat sebaliknya.
Peribadi salih termasuk juga kekuatan fizikal yang memungkinkan umat Islam menjalankan ibadah dan perintah Allah dengan sempurna tanpa bergantung kepada pertolongan orang. Kesihatan yang baik, memungkinkan umat Islam memenuhi amanah dengan baik.

Peribadi Muslim juga perlu kepada cara berfikir yang intelek. Antara sifat Rasulullah ialah cerdas dan tangkas membuat keputusan disebabkan keintelektualan Baginda yang tinggi. Jika direnungkan, setiap apa akan dilakukan, diperkatakan atau diam sekalipun, ia bermula dengan berfikir. Sebab itu individu Muslim cemerlang ialah yang bijaksana dan bertimbang rasa.

Firman Allah bermaksud: “Katakanlah: Samakah orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakal yang dapat menerima pelajaran.”

Satu aspek lain tidak kurang pentingnya dalam membina peribadi seorang Islam ialah mesti berjuang memerangi hawa nafsu yang jahat. Sebagai manusia, kita mempunyai kecenderungan terjebak hasutan nafsu dan daya juang tinggi membolehkan kita melawan daripada melakukan maksiat.

Setiap Muslim juga perlu memastikan peribadi mereka terjaga dengan menepati masa dan tidak membazirkan masa. Allah banyak mengingatkan manusia supaya menjaga masa 24 jam yang diperuntukkan sehari semalam.

Muslim juga perlu berdisiplin dan profesional selain tekun, bijak berinteraksi, berintegriti dan amanah. Umat Islam sepatutnya menjadi contoh terbaik kepada bangsa lain kerana Islam adalah agama sempurna yang mendidik umatnya ke arah kebaikan.

Muslim harus mempunyai kuasa supaya peribadi mereka tidak terhalang oleh penafian atau doktrin kuasa lain yang membantutkan kegemilangan tamadun Islam dikecapi berabad lalu.

Akhirnya, setiap Muslim mesti memastikan dirinya bermanfaat kepada orang lain. Kebajikan, kebaikan dan amalan baik yang dilakukan perlulah saling dirasai oleh umat Islam lain khasnya atau seluruh manusia amnya.

Dunia ini akan gelap gelita jika tidak ada lagi umat Islam kerana umat Islam adalah bangsa yang terpilih dan sebab itulah Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.”

Melepak perbuatan melalaikan perlu dijauhi Muslim

DARIPADA Abu Sai’d Al-Khudri, Nabi bersabda bermaksud: “Hindarilah daripada duduk-duduk di pinggir jalan. Jawab sahabat: Kami terpaksa duduk-duduk di situ membincangkan hal yang perlu. Sabda Rasulullah SAW: Jika memang perlu kalian duduk-duduk di situ berikan hak jalanan. Mereka bertanya: Apa haknya, ya Rasulullah. Jawab Baginda: Tundukkan pandangan, jangan mengganggu, jawab salam (orang yang lalu) menganjurkan kebaikan dan mencegah yang mungkar.” (Hadis riwayat Muslim).

Mengikut Kamus Dewan, melepak memberi makna suatu tabiat negatif dalam kalangan masyarakat seperti remaja dan dewasa yang menghabiskan masa dengan duduk tanpa melakukan kegiatan berfaedah. Pada peringkat awalnya kegiatan ini adalah budaya yang dilakukan kutu jalanan.
Melepak yang bertujuan untuk kebaikan seperti berbual perkara bermanfaat adalah dibenarkan dalam Islam tetapi mestilah tidak sampai menghalang orang yang lalu-lalang dan membuat sesuatu mengganggu masyarakat sekeliling seperti membuat bising, mengata orang, mengusik dan sebagainya kerana sedemikian sudah terkeluar daripada adab bersosial.
Setiap Muslim seharusnya menjauhi perbuatan yang melalaikan kerana Islam amat membenci perkara menggambarkan sikap orang yang suka membuang masa. Lepak bukan budaya Islam!

pengenalan tentang komputer

Tentu anda sudah mengetahui apa itu yang namanya komputer, komputer adalah suatu perangkat elektronik yang terdiri dari berbagai macam komponen yang semuanya saling mendukung kerja sistem komputer.

Zaman sekarang komputer merupakan sesuatu yang mutlak yang harus diketahui oleh setiap orang karena komputer erat kaitannya dengan perkembangan teknologi di dunia, seperti kita lihat bahwa berbagai peralatan elektronika sekarang tidak menggunakan sistem analog lagi seperti dulu tetapi sekarang banyak peralatan elektronika yang sudah beralih ke sistem digital yang memiliki fungsi dan filtur yang lebih canggih, dengan perkembangan teknologi yang begitu pesat maka merupakan kewajiban bagi kita untuk selalu bersikap dinamis dalam menyikapi perkembangan tersebut.

Komputer memiliki banyak manfaat yang tujuannya untuk membantu manusia dalam menyelesaikan pekerjaannya dengan cepat dan lebih mudah bahkan semua pekerjaan yang seharusnya kita kerjakan dapat dikerjakan oleh komputer seperti robot yang sudah di program untuk melakukan suatu pekerjaan-pekerjaan khusus atau ada juga robot yang dikendalikan dengan remote control.

Setelah anda mengetahui apa itu komputer, maka sekarang saatnya anda juga harus mengetahui komponen-komponen yang ada pada komputer. Komponen-komponen pada komputer ada 2 yaitu komponen internal & eksternal. Ada 4 komponen eksternal yang harus ada untuk bisa mengoperasikan sebuah komputer,
Yang pertama adalah tentu harus ada CPU karena semua pusat kendali berada pada CPU, yang kedua adalah Monitor karena monitor berfungsi untuk menampilkan semua proses yang dilakukan oleh CPU sehingga kita bisa melihat data-data yang ada pada komputer tersebut, yang ketiga adalah mouse, disebut mouse karena memang mirip dengan tikus... fungsi mouse adalah untuk menggerakkan kursor pada monitor sehingga kita mengoperasikan komputer tersebut, dan yang keempat adalah keyboard karena semua teks yang dimasukkan maupun perintah bisa dilakukan dengan menekan tombol pada keyboard.

Komponen-komponen eksternal lainnya yang merupakan pendukung adalah Printer yang berfungsi untuk mencetak teks atau gambar dari komputer ke atas kertas, CD/DVD-Rom/RW yang berfungsi untuk membaca atau menulis Disk CD/DVD, modem terdiri dari modem GPRS, ADSL, atau berbagai jenis modem lainnya yang fungsinya untuk bisa terhubung ke internet, speaker yang berfungsi untuk bisa mendengarkan sound pada komputer, dan masih banyak lagi komponen eksternal yang bisa kita tambahkan...

Untuk penjelasan tentang komponen-komponen internal pada komputer akan saya tulis pada posting saya yang akan datang, selalu kunjungi blog ini agar anda bisa mendapatkan informasi-informasi menarik dari saya...

PERKAKASA



Perkakasan rangkaian merangkumi semua komputer, periferal, kad antaramuka (interface card) dan beberapa peralatan bagi menjalankan pemprosesan data dan komunikasi di dalam rangkaian. Di antara komponen-komponen yang diperlukan sebagai perkakasan rangkaian ialah:
1 Fail pelayan
2 Stesen kerja
3 Kad antara muka
4 Concentrators / Hub
5 Pengulang (repeaters)
6 Jambatan (Bridges)
7 Router

File Server - Pelayan Fail

File server merupakan jantung bagi semua rangkaian. Ia adalah komputer yang laju dan mengandungi jumlah RAM serta ruang menyimpan yang besar disamping kad antaramuka yang laju. Operating system software (perisian sistem pengendalian) tersimpan dalam komputer ini. Disamping itu juga semua perisian aplikasi dan fail data yang dikongsi juga tersimpan di sini.
File server mengawal hubungan maklumat antara nod dalam rangkaian. Sebagai contoh, komputer akan mengawal apabila kita menghantar perisian pemproses kata ke satu setesen kerja lain, menerima fail pangkalan data dari stesen kerja lain dan menyimpan pesanan e-mel dalam masa yang sama. Ini menyebabkan kita memerlukan komputer yang boleh menyimpan maklumat yang banyak dan boleh berkongsi dengan lain dalam tempoh yang singkat.

Antara ciri-ciri yang perlu ada dalam File server ialah :
  • pemproses mikro yang laju ( contoh: Pentium )
  • cakera keras yang laju sekurang-kurangnya empat gigabytes
  • RAM sekurang-kurangnya 32 MB
  • kad antara muka yang laju
  • slot tambahan yang banyak
  • unit pita sokongan (tape back-up)
  • RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) untuk menjaga data apabila berlaku kerosakan data
Perkakasan Dalam Sistem Rangkaian Komputer

Peralatan atau perkakasan yang diperlukan bagi membina suatu sistem rangkaian terdiri daripada komputer, kad antaramuka dan perkakasan-perkakasan lain yang digunakan bagi tujuan melakukan pemprosesan dan komunikasi data di dalam suatu rangkaian. Berikut adalah beberapa peralatan rangkaian yang utama.

Pelayan Fail

Komputer Pelayan Fail merupakan nadi suatu sistem rangkaian. Ia merupakan suatu komputer berkeupayaan tinggi dengan RAM, ruang penyimpanan atau storan (hard disk) dan kad antaramuka rangkaian yang besar dan laju. Ia juga mengandungi perisian "sistem pengoperasian rangkaian" (network operating system, NOS), perisian aplikasi lain (seperti Microsoft Office) dan fail data yang diperlukan untuk tujuan perkongsian.
Pelayan fail mengawal proses komunikasi maklumat antara nod-nod di dalam suatu sistem rangkaian. Sebagai contoh, komputer pelayan fail mungkin pada suatu masa yang sama diminta untuk menghantar perisian aplikasi pemprosesan perkataan ke sebuah Stesen Kerja, menerima fail pengkalan data dari Stesen Kerja yang lain dan menyimpan mesej daripada perhubungan mel elektronik. Operasi-operasi ini memerlukan komputer yang laju dan mempunyai ruang penyimpanan atau storan yang besar.



Stesen Kerja
Semua komputer yang dihubungkan ke pelayan fail dinamakan Stesen Kerja . Suatu contoh Stesen Kerja yang lengkap terdiri dari sebuah komputer dengan kad antaramuka, perisian rangkaian dan kabel yang bersesuaian. Suatu Stesen Kerja tidak semestinya mempunyai cakera liut atau cakera keras kerana fail data boleh disimpan di dalam komputer pelayan. Hampir semua jenis komputer boleh bertindak sebagai Stesen Kerja di dalam suatu sistem rangkaian.
Kad Antaramuka Rangkaian (Network Interface Card (NIC)) merupakan sambungan fizikal antara suatu rangkaian dengan komputer Stesen Kerja. Kebanyakan kad ini merupakan kad dalaman, di mana ianya dipasang pada slot yang terdapat di dalam sebuah sistem komputer. Kad ini merupakan perhubungan fizikal antara Stesen Kerja dan rangkaian. Sesetengah komputer seperti komputer Laptop biasanya menggunakan kemudahan sistem kad atau adaptor luaran seperti kad PCMCIA.


Kad Ethernet

Kad Ethernet mengandungi penyambung untuk kabel jenis coaxial atau kabel twisted pair atau kedua-duanya. Jika ianya dibina untuk kabel jenis coaxial, maka penyambungnya ialah jenis BNC. Jika ianya dibina untuk jenis twisted pair pula, ianya akan mempunyai suatu penyambungan jenis RJ-45. Sesetengah kad ethernet juga mempunyai penyambung jenis AUI. Ianya boleh digunakan untuk menghubungkan kabel jenis coaxial, kabel twisted pair, atau kabel fiber optik ke suatu kad Ethernet. Sekiranya kaedah ini digunakan, suatu transceiver luaran yang dipasang pada Stesen Kerja perlu digunakan.

Penyambung Lacal Talk

Local Talk merupakan suatu kaedah yang digunakan bagi merangkaikan komputer jenis Macintosh. Ia menggunakan suatu kotak adaptor khas dan suatu kabel yang dapat dipasang pada liang pencetak (selari) komputer jenis Macintosh. Kelemahan utama penyambung secara Local Talk ini ialah ia sangat perlahan sekiranya dibandingkan dengan sambungan menggunakan Ethernet. Kebanyakan penyambung Ethernet beroperasi dengan kelajuan 10Mbps manakala Local Talk hanya mampu beroperasi pada kadar sekitar 230 Kbps sahaja.

Kad Token Ring

Kad rangkaian Token Ring hampir sama seperti kad Ethernet. Salah satu perbezaan ketaranya ialah jenis penyambung yang terdapat di belakang kad itu. Kad Token Ring secara umumnya hanya mempunyai penyambung 9 pin jenis DIN untuk menyambung kad itu kepada kabel rangkaian.
Concentrator merupakan suatu alat yang menyediakan titik sambungan berpusat untuk Stesen Kerja, komputer pelayan atau peranti lain. Dalam topologi bintang, kabel twisted-pair dipasang dari setiap Stesen Kerja ke concentrator ini. Ia juga menyediakan kemudahan multi-slot yang boleh digunakan untuk tujuan pembesaran saiz suatu rangkaian. Sesetengah concentrator adalah bersifat pasif. Ia hanya membenarkan signal melaluinya dari suatu komputer ke komputer lain tanpa sebarang perubahan. Namun, kebanyakan concentrator adalah aktif dan dalam kes ini, concentrator akan meningkatkan (amplify) sesuatu signal elektrik yang melaluinya semasa ia bergerak dari satu komputer ke komputer yang lain. Concentrator aktif digunakan seperti Pengulang (repeater) untuk tujuan menambahkan keupayaan jarak suatu rangkaian.

Fakta tambahan mengenai Concentrator:

  • Biasanya mempunyai 8,12, atau 24 liang atau port RJ-45.
  • Kerap digunakan dalam topologi jenis bintang.
  • Dijual bersama perisian khusus untuk tujuan pengurusan port.
  • Kadang-kala dipanggil Hub.
  • Biasanya dipasang dalam suatu rak besi yang piawai bersama dengan netmodems, bridges atau routers.

Rajah 2: Hub


Pengulang (Repeater)

Apabila suatu signal bergerak dalam suatu kabel, ia akan kehilangan keupayaannya sedikit demi sedikit. Oleh yang demikian, satu alat yang dipanggil Pengulang diperlukan untuk meningkatkan kembali keupayaan signal ini dalam suatu sistem rangkaian. Pengulang melakukan tugas ini dengan meningkatkan signal elektrik yang diterima dan menghantarnya keluar semula. Pengulang ini boleh terdiri daripada suatu alat berasingan atau pun dalam sesetengah kes, fungsinya digabungkan bersama dengan suatu concentrator. Ianya mesti digunakan apabila jumlah jarak suatu kabel rangkaian yang dibina melebihi jarak piawaian kabel yang digunakan.
Contoh penggunaan Pengulang ialah dalam suatu LAN yang menggunakan topologi jenis bintang dengan kabel jenis unshielded twisted-pair. Jarak maksimum yang ditampung oleh kabel jenis ini ialah 100 meter sahaja. Suatu Pengulang akan digunakan bagi meningkatkan keupayaan signal sehingga jumlah jarak pada suatu rangkaian itu boleh melebihi 100 meter seperti mana yang asalnya.

Jambatan (Bridges)

Jambatan merupakan suatu alat yang membolehkan pemisahan dilakukan terhadap suatu rangkaian yang besar kepada dua rangkaian yang lebih kecil untuk tujuan meningkatkan keberkesanan rangkaian tersebut. Dengan kata lain, alat ini boleh digunakan untuk menyambung dua rangkaian. Misalnya sekiranya telah wujud suatu rangkaian yang menggunakan sistem kabel lama dan kita ingin memasang suatu rangkaian baru, Jambatan boleh digunakan untuk menghubungkan antara kedua-dua rangkaian ini.
Jambatan akan mengawal lalu lintas maklumat di kedua-dua rangkaian ini supaya ia dapat menghantar paket maklumat ke tempat yang betul. Kebanyakan Jambatan dapat "mendengar" pergerakan dalam suatu rangkaian dan secara automatik mengenali "alamat" setiap komputer yang terdapat di kedua-dua belahnya. Dengan kata lain, Jambatan ini dapat memeriksa setiap mesej (atau paket maklumat) dan jika perlu menghantarnya ke sebarang rangkaian yang diperlukan.
Peranan Jambatan ini juga ialah bagi menguruskan lalu lintas di kedua-dua belah rangkaian untuk memastikan pencapaian pergerakan maklumat atau data yang optimum. Ia mengatur pergerakan maklumat di kedua-dua rangkaian dan tidak akan membenarkan maklumat yang tidak perlu ke rangkaian sebelah untuk menyeberanginya.
Jambatan juga boleh digunakan untuk menghubungkan dua rangkaian yang mempunyai topologi fizikal yang berbeza (sistem kabel yang berbeza). Walau bagaimanapun, kedua-dua rangkaian itu mestilah mempunyai protokol yang sama.

Fungsi Router adalah lebih kurang sama seperti mana bridge. Suatu router memindahkan maklumat dari satu rangkaian ke rangkaian lain secara lebih bijak (Superintelligent bridge). Router berupaya memilih jejak atau laluan terbaik untuk menghantar suatu maklumat bergantung kepada alamat destinasi atau tempat yang ingin dituju. Dengan ini, ia berupaya mengawal lalu lintas untuk mengelakkan berlakunya perlanggaran maklumat dan agak bijak untuk menentukan bila perlunya proses penghantar maklumat mengikut jalan pintas.
Sementara Jambatan mengenali alamat semua komputer yang terdapat di kedua-dua belahnya, Router pula mengenali alamat semua komputer, Jambatan dan Router lain yang terdapat di dalam suatu rangkaian. Router dapat mengesan pergerakan maklumat untuk keseluruhan rangkaian untuk mengetahui laluan dan bahagian yang sibuk, seterusnya mengarahkan data atau maklumat mengelak daripada menggunakan laluan yang sibuk tersebut.
Jika LAN yang terdapat di dalam sesebuah sekolah ingin disambungkan ke Internet misalnya, Router amat diperlukan. Dalam kes ini, Router akan bertindak sebagai penterjemah antara maklumat yang ada dalam LAN dengan apa yang ada di dalam Internet. Ia juga akan menentukan laluan terbaik untuk menghantar maklumat melalui talian Internet. Selain dari itu, Router juga boleh:
  • Mengawal laluan signal secara berkesan.
  • Menetapkan laluan (route) maklumat atau mesej antara dua protokol.
  • Menetapkan laluan (route) maklumat atau mesej antara topologi bas, bintang dan sebagainya.
  • Menetapkan laluan (route) maklumat atau mesej melalui kabel fiber optik, coaxial dan twisted-pair.






Isnin, 29 November 2010

(Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)

ucapan salam disertai perbuatan berjabat tangan juga sunnah yang dituntut. Walaupun begitu, ia masih tertakluk kepada hukum bersentuhan antara bukan mahram yang perlu dipelihara.

Amalan berjabat tangan antara lelaki dan perempuan ajnabi seakan menjadi perkara biasa walhal ia perbuatan dosa yang semestinya dijauhi. Justeru, jangan mudah menghulurkan tangan untuk berjabat dengan sesiapa saja kecuali selepas dipastikan segala ketetapan agama dipatuhi sepenuhnya.

Ataupun, jika terdesak untuk berjabat tangan berusahalah mengelak dengan cara bijaksana tanpa menjatuhkan maruah dan kehormatan orang lain.

Membongkokkan badan sambil berjabat tangan juga perbuatan dilarang bagi mengelak wujudnya unsur syirik penyembahan kepada sesama makhluk. Adapun perbuatan saling berpelukan dan berciuman ketika bertemu adalah diharuskan terutama apabila seseorang pulang daripada musafir seperti ketika menyambut kepulangan jemaah haji.
Perbuatan berdiri untuk mengagungkan seseorang yang lain juga adalah tidak disukai Nabi Muhammad. Justeru, sahabat tidak berdiri apabila melihat Baginda.

Bagaimanakah ucapan salam yang sebenar-benarnya disyariatkan. Diriwayatkan, bertandang seorang lelaki kepada Rasulullah seraya mengucapkan ‘Assalamualaikum’. Nabi bersabda: Sepuluh kebaikan. Kemudian datang yang lain sambil mengucapkan ‘Assalamualaikum warahmatullah’. Nabi bersabda: Dua puluh kebaikan. Kemudian datang yang lain dan mengucapkan ‘Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh’. Baginda bersabda: Tiga puluh kebaikan.
Disebabkan hebatnya ucapan salam dan pahala disediakan untuknya, umat Islam diseru tidak lagi memandang remeh amalan baik mengucapkan salam ketika bertemu dengan saudaranya.

Diriwayatkan, sekelompok orang Yahudi datang menemui Rasulullah sambil mengucapkan ‘Assaamu alaikum’ yang bermaksud racun untuk kamu. Lalu dijawab Nabi: ‘Alaikum’. Saidatina Aisyah kemudian menambah lagi: Bahkan racun dan laknat buat kamu.”

Nabi kemudian bersabda lagi: “Wahai Aisyah sesungguhnya Allah mencintai kelembutan dalam segala hal. Aisyah membalas, apakah Tuan tidak mendengar apa yang mereka ucapkan. Nabi menjawab lagi sambil berkata: “Aku telah membalasnya dengan mengucapkan ‘alaikum’ yang bermaksud untuk kamu juga.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Marilah kita mempraktikkan amalan salam dan menyebarluaskan amalan itu dalam kehidupan seharian supaya umat Islam akan sentiasa dilindungi dan dirahmati kerana kita saling mendoakan antara satu sama lain.

Ahad, 28 November 2010

Riak syirik paling halus musnahkan amal ibadat

AMALAN bersedekah adalah jalan bagi mukmin mendekatkan diri serta meningkatkan keimanan kepada Allah. Amalan sedekah membawa kepada keredaan Allah dan menghapuskan dosa.

Firman Allah bermaksud: “Dan apa juga harta yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa juga yang kamu dermakan daripada harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.” (Surah al-Baqarah: 271)
Perlu ditekankan, amalan sedekah yang dilakukan jangan sampai menimbulkan riak kerana perbuatan menunjuk-nunjuk sedekah melambangkan hati yang tidak ikhlas kepada Allah. Ingatlah Allah Maha Mengetahui gerak hati kita.
Islam menegah umatnya berpeluk tubuh dan menjadi penonton terhadap penderitaan orang lain. Menjadi kewajipan orang kaya, pemimpin masyarakat dan negara atau sesiapa saja yang berkemampuan untuk membantu sesama mukmin yang dalam kesusahan.

Jangan sekali-kali mempertikaikan sedekah atau bantuan yang diberikan orang lain kerana sikap membandingkan sedekah yang banyak dengan sedikit adalah bertentangan sama sekali dengan kehendak agama.

Perbuatan sebegini secara tidak langsung akan menghapuskan pahala sedekah, malah membawa kepada kemurkaan Allah.

Sepatutnya, kita bangga melihat ada saudara kita yang mampu bersedekah dan menjadikan sikap murah hati itu sebagai motivasi untuk kita mengikuti jejak mereka.
Riak adalah pemusnah amal ibadah dan Rasulullah menyamakan riak sebagai syirik paling halus seperti sabda Baginda yang bermaksud: “Yang amat aku takuti ke atas kamu ialah syirik yang paling kecil. Kemudian Baginda ditanya mengenainya dan Baginda mengatakan, itulah riak.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Oleh itu, usahlah kita berkembang dada penuh bangga kerana paling banyak bersedekah dan membuat kebaikan.

Rasulullah ada berwasiat yang antara lain katanya: “Benarlah khabar gembira kepada umat ini dengan kemuliaan, ketinggian, kemenangan dan darjat di bumi.
Maka sesiapa melakukan pekerjaan akhirat demi dunia, dia tidak akan mendapat apa-apa di akhirat.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Buatlah amal kebaikan dan bersama berlumba melakukannya serta menjaga keikhlasan hati supaya perasaan riak tidak dapat menyelinap masuk ke dalam hati.