Halaman

BLOG KERANA MANISNYA EPAL

BLOG KERANA MANISNYA EPAL

Sabtu, 16 Mac 2013

DILEMA CINTA TERDAHULU

 Dalam merencanakan kehidupan,pastinya kita tidak akan terlepas daripada perasaan cinta
 dan dicintai sesama insan.Secara logika cinta itu memang indah,perasaan gembira sukar digambarkan apabila seseorang itu berjaya memperolehi cintanya

Tetapi,kegembiraan ini tidak lama,pastinya akan berakhir dengan kekecewaan apabila pasangan itu sudah tidak serasi.Maklumlah orang yang bercinta penuh dengan pancaroba.
Perkara ini,pastinya membuatkan  kita dilema dengan takut untuk menerima cinta baru,selalunya kaum wanita yang merasai ketakutan ini,kerana tidak mahu hatinya dilukai lagi.
Memang tidak dinafikan jika melalui peristiwa hitam ini,kita akan menyalahkan diri sendiri kerana mengalami kekecewaan dalam perhubungan.“Kenapa aku tersalah memilih orang?Kalaulah aku tahu nak jadi macam ni,serius aku tak nak bercinta!!Hakikatnya, kecewa itu sebenarnya sesuatu yang perit dan sukar untuk diterima lebih-lebih lagi orang yang kita pernah sayangi itu kini sedang berbahagia dengan cinta barunya.
Jika telalu mengikut perasaan ini,kita hanya merosakkan diri sendiri dan boleh menjadikan diri kita mengalami kemurungan.Sekaligus menolak untuk bercinta lagi kerana takut dikecewakan untuk kali kedua,ketiga atau yang kesepuluh..ahakss .Renungkan kembali,setiap perhubungan itu tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan dan mencapai bahagia.
Dari pengalaman gua,apabila diri ini dilukai,gua rasa seolah-olah hati gua tertutup rapat untuk menerima cinta baharu.Sebagai seorang yang matang,gua terpaksa menerima hakikat bahawa setiap insan mempunyai naluri untuk berkongsi perasaan sayang.Sampai bila kan,kita nak menipu diri kita.
Sebenarnya mudah sahaja untuk mengatasi perasaan ini,cer..cuba kita buka minda dan terima perhubungan baru sebagai sesuatu pengalaman berbeza dalam kehidupan kita. Berusahalah mencari kebahagiaan yang kita selalu imiginasikan.Asal niat kita baik,pastinya akan dipermudahkan olehNya
Jangan jadikan kekecewaan yang lalu,sebagai alasan untuk menolak orang yang ingin mengisi ruang hati kita,sedarlah bahawa ramai lagi orang lain yang ikhlas untuk terus bercinta dengan kita. Tetapi janganlah menjadi seseorang yang pentingkan diri sendiri dan menolak cinta tersebut
Pujuk hati kita untuk memberikan ruang dan peluang kepada orang baru supaya kita terus dicintai dan mencapai kebahagiaan yang ingin kita kecapi.
Tolonglah jangan kita sesekali mengenang kisah lama dengan si dia yang pernah mencintai kita, tetapi berikan tumpuan sepenuhnya kepada si dia yang baru hadir dalam dunia kita.Ahakss
Apa yang pasti lakukan sebaik yang mungkin dalam menjadikan diri kita terlalu istimewa dari pandangan si dia.
Walaupun kita pernah dikecewakan,disebalik yang berlaku pasti ada hikmahnya yang tersendiri,dan fikirlah semua insan di dunia ini mampu untuk memiliki kehidupan yang bahagia.Semuanya telah diaturkan hanya kita yang perlu berusaha kearah itu.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan